Smartlists zijn niet alleen handig om snel relevante informatie te kunnen vinden, maar ook bulk acties uit te voeren, om taken in te plannen of om je dashboard mee te vullen.
Tips voor veel gebruikte handige smartlists vind je hier.
Inhoud
Relevante informatie verzamelen
Bulk acties uitvoeren
Taken toevoegen
Smartlists en het dashboard
Relevante informatie verzamelen
Nadat je een (template) smartlist hebt gemaakt of geselecteerd, kun je aan de slag met het selecteren van relevante informatie. Je kunt dit doen door te filteren of door de volgorde van de gegeven informatie te selecteren. Hieronder volgen een aantal handige voorbeelden:
- Filteren op tijd: Alle velden die te maken hebben met data kun je filteren op wel of geen waarde, maar ook door alleen een bepaald tijdsbestek te selecteren zoals vorige week, afgelopen jaar, maar ook in de toekomst.
- Dubbele filters: Je kunt meer dan 1 filter aanzetten, daarmee dril je dieper in op de data.
Let op: Het is alleen mogelijk om dieper in de gefilterde data door te filteren. Niet om de resultaten van 1 filter samen te voegen met de resultaten van de andere filter.
- Filteren op custom velden: Als aangegeven is in de instellingen dat er op het veld gefilterd kan worden, kun je ook hierop filteren. Vind het veld sneller door gebruik te maken van de zoekfunctie in het '+ Veld'
- Filteren op niet handmatig ingevulde velden: Zendesk slaat ook informatie op zoals 'Clicks in laatste email' of 'Dagen sinds vorige communicatie'. De meeste hiervan vind je onder het kopje 'Communicatie' wanneer je op '+ Veld' drukt.
Bulk acties uitvoeren
Er zijn een aantal bulk acties mogelijk waaronder het toevoegen van een tag of wijzigen van de eigenaar. Daarnaast is het ook mogelijk om alle contacten of leads in die lijst in 1x te benaderen via mail. Door gebruik te maken van mail-templates met placeholders worden bijvoorbeeld naam aanduidingen automatisch ingevuld met de informatie op die klant kaart.
Hoe je mail-templates klaar zet vind je hier.
Taken toevoegen
Een ander voordeel van het werken met smartlists is dat je in 1 oog opslag kunt zien voor welke leads of klanten er taken ingepland staan en voor welke er eventueel nog taken aangemaakt kunnen worden.
Er is een veld genaamd 'Volgende taak' die je kunt toevoegen.
Bijvoorbeeld: Je wilt alle leads opvolgen waar een week geleden geprobeerd mee is contact te leggen via de mail. Gebruik de filters 'Dagen in afwachting van reactie van lead', filter op 5 dagen en bekijk of er al taken aangemaakt zijn voor de desbetreffende leads. Als dit niet het geval is kun je de smartlist direct aanpassen en taken toevoegen.
Voor meer informatie over taken kun je dit artikel bekijken.
Smartlists en het dashboard
Tenslotte kun je de smartlists die je hebt aangemaakt ook laten terug komen op je dashboard.
Klik op het dashboard op '+ Widget', selecteer 'Mijn Smart-lijsten' en kies de gewenste smartlijst.
Vervolgens kun je deze verplaatsen, vergroten of verkleinen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om ofwel de meest recente informatie weer te geven, ofwel om de samenvatting van de lijst weer te geven.
Tenslotte is de widget ook een shortcut naar de smartlijst. Op die manier kun je dus je dashboard als basis gebruiken om je verschillende soorten accounts te managen.